Antivibrasjonssystem
I eksakt beregnede buffersoner reduseres vibrasjonene som skapes av motoren og det roterende sagkjedet. Det gjør sagingen sikrere og mindre slitsomt.
Dekompresjonsventil
STIHL dekompressjonsventil gjør starten lett og komfortabel. Ventilen reduserer kompressjonstrykket i sylinderen og dermed motstanden i startsnoren.
ElastoStart
Primeren, den manuelle drivstoffpumpen, dekompresjonsventilen og ElastoStart-håndtaket, et fjærende startshåndtak, reduserer tilsammen motstanden i startsnora med 50 %.
HD2-Filter
Det nyutviklede HD2-filteret i polyetylen har opptil 70 % finere porer enn flis- og polyamidfilteret, og fjerner selv de fineste støvpartikler. Filteret er dessuten både olje-og vannavvisende noe som gjør det meget enkelt å rengjøre. Det runde PET-filteret med hurtigkobling monteres og demonteres raskt og enkelt helt uten verktøy.
Justerbar oljepumpe
Gjør det mulig å finjustere oljetilførselen helt etter eget behov. På E-merket står motorsagen i økonomistilling og oljeforbruket kan da reduseres med opptil 50 %. Ved bruk av langt sverd og veldig tørt trevirke kan oljemengden justeres opp manuelt.
Kjedestramming fra siden
Kjedestrammingen sitter lett tilgjengelig på siden og utføres enkelt med et verktøy som følger med sagen. Du risikerer ikke at hånden kommer for nært kjedet slik som ved kjedestramming forfra.
Kombibryter
Den helautomatiske motorstyringen regulerer tenningstidspunktet og drivstoffdoseringen i enhver driftstilstand. Betingelser som temperatur, høyde over havet og drivstoffkvalitet tas med i beregningen. Den sikrer alltid optimal motoreffekt, konstant maksimumsturtall og svært god akselerasjon. Manuell forgasserinnstilling bortfaller fullstendig med M-Tronic. Takket være elektroniske kald-/varmstartregistering er det bare en posisjon på kombibryteren.
Kompensator
Regulatoren i forgasseren hindrer drivstoffblandingen i å bli for fet ved økende tilsmussing av luftfilteret. STIHL kompensator registrerer dersom luftmengden minsker og struper da drivstofftilførselen slik at drivstoff-/luftblandingen alltid holdes optimal, selv om filteret er nesten helt tett. Filteret i en STIHL motorsag får derfor lange rengjøringsintervaller.
QuickStop kjedebrems
Når du bruker fremre håndvern, blir kjedebremsen koblet inn manulet og blokkerer sagkjedet. Ved tilstrekkelig sterkt kast løses kjedebremsen ut av seg selv. Sagkjedet stopper på brakdelen av et sekund.
STIHL 2-MIX motor
STIHLs drivstoffgjerrige 2-MIX motor med 1-i-4 kanalteknologi er meget effektsterk og har en enorm trekkraft, samtidig som drivstofforbruket er opptil 20 % lavere sammenlignet med lignende STIHL 2-takts motorer uten 2-MIX teknologi. Utslippet reduseres samtidig med opptil 50 %. Den oppfyller det europeiske avgassdirektivet EU II.
STIHL Ematic kjedesmøring
STIHL Ematic System reduserer forbruket av sagkjedeolje. Systemet består av Ematic-sverdet, Oilomatic-sagkjedet og en oljepumpe som kan regulere eller redusere mengden som transporteres. Gjennom disse komponentenes samhandling kommer all sagkjedeoljen dit den skal, uten svinn. Dermed kan oljemengden reduseres med inntil 50 %.
STIHL M-Tronic (M)
Den helautomatiske motorstyringen regulerer tenningstidspunktet og drivstoffdoseringen i enhver driftstilstand.Sikrer alltid optimal motoreffekt, konstant maksimums-turtall og svært god akselerasjon. I tillegg memorerer M-tronic innstillingene fra forrige gang du brukte maskinen.
Verktøyløst tanklokk
Den ene halvdelen av lokket kan vippes opp slik at tanklokket manøvreres som en vingemutter. Dette gjør at det ikke trengs noe verktøy når tanklokket skal åpnes eller lukkes.