Antivibrasjonssystem
I eksakt beregnede buffersoner reduseres vibrasjonene som skapes av motoren og det roterende sagkjedet. Det gjør sagingen sikrere og mindre slitsomt.
Dekompresjonsventil
STIHL dekompressjonsventil gjør starten lett og komfortabel. Ventilen reduserer kompressjonstrykket i sylinderen og dermed motstanden i startsnoren.
ElastoStart
Primeren, den manuelle drivstoffpumpen, dekompresjonsventilen og ElastoStart-håndtaket, et fjærende startshåndtak, reduserer tilsammen motstanden i startsnora med 50 %.
HD2 spesialfilter
HD2 luftfilteret av PET-materialet har mikroskopiske luftspalter som hindrer at selv små støvpartikler kommer inn i motoren. Dette reduserer motorens slitasje og forlenger maskinens levetid. Filterets store overflate øker også intervalltiden mellom hver rengjøring. Kan enkelt rengjøres med såpe og vann.
Integrert låsemutter
Når du bytter skjæreutstyr sitter låsemutteren alltid igjen og det er derfor ingen risiko for at du skal miste den.
Kjedestramming fra siden
Kjedestrammingen sitter lett tilgjengelig på siden og utføres enkelt med et verktøy som følger med sagen. Du risikerer ikke at hånden kommer for nært kjedet slik som ved kjedestramming forfra.
Kombibryter med stoppknapp-funksjon
For kaldstart trenger STIHL M-Tronic bare og stilles i startstilling på kombibryteren. Etter start kan du umiddelbart gi full gass. Når sagen slås av sørger stoppknapp-funksjonen til at kombibryteren automatisk går tilbake til driftsstilling. Den varme maskinen kan dermed startes på nytt direkte.
Kompensator
Regulatoren i forgasseren hindrer drivstoffblandingen i å bli for fet ved økende tilsmussing av luftfilteret. STIHL kompensator registrerer dersom luftmengden minsker og struper da drivstofftilførselen slik at drivstoff-/luftblandingen alltid holdes optimal, selv om filteret er nesten helt tett. Filteret i en STIHL motorsag får derfor lange rengjøringsintervaller.
Langtids luftfiltersystem med forfiltrering
Innsugingsluften settes i rotasjon av svinghjulet. Sentrifugalkraften slipper ut større støvpartikler over den avgrensede rampen. Luften som når luftfilteret via en innsugingskanal er så godt som fri for partikler. Til sammenligning med vanlige filtersystem bidrar dette til mye lengre rengjøringsintervaller.
Lavt vekt-/effektforhold
STIHLs MS 462 C-M er den letteste proffsagen i sin kubikk-klasse. Spesielle komponenter, som sylinder med skråstilte kjøleribber, kompakt kjededrevsdeksel, lett veivhus, et meget lett svinghjul og lettvektssverdet Rollomatic ES Light gir merkbart lavere vekt.
Optimert kjededrevsdeksel
Det flate og smale kjededrevsdekselet med integrerte glidelister og styrekanter gjør at man bruker mindre kraft ved kvisting, samtidig som det gir en meget god flisutmating. Dette gjør at sannsynligheten for pakking av flis i dekselet reduseres betraktelig.
STIHL 2-MIX motor
STIHLs drivstoffgjerrige 2-MIX motor med 1-i-4 kanalteknologi er meget effektsterk og har en enorm trekkraft, samtidig som drivstofforbruket er opptil 20 % lavere sammenlignet med lignende STIHL 2-takts motorer uten 2-MIX teknologi. Utslippet reduseres samtidig med opptil 50 %. Den oppfyller det europeiske avgassdirektivet EU II.
STIHL Ematic med optimert oljepumpesystem
Med det optimerte oljepumpesystemet, kan oljeforsyningen økes. Spesielt under støvete forhold eller arbeid med lange sverd, er dette en fordel.
STIHL M-Tronic (M)
Den helautomatiske motorstyringen regulerer tenningstidspunktet og drivstoffdoseringen i enhver driftstilstand.Sikrer alltid optimal motoreffekt, konstant maksimums-turtall og svært god akselerasjon. I tillegg memorerer M-tronic innstillingene fra forrige gang du brukte maskinen.
Varme i forgasseren
Elektronisk forgasservarme (V) er termostatstyrt og slår seg på automatisk ved behov og forhindrer på den måten isdannelse ved svært lave temperaturer.
Varme i håndtaket
Varme i håndtaket (W), en behagelig detalj når det er kaldt og fuktig ute. Det oppvarmede håndtaket holder hendene varme og gjør arbeidet lettere og mer behagelig. Slås av og på manuelt etter eget behov.
Verktøyløst tanklokk
Den ene halvdelen av lokket kan vippes opp slik at tanklokket manøvreres som en vingemutter. Dette gjør at det ikke trengs noe verktøy når tanklokket skal åpnes eller lukkes.