STIHL M-Tronic (M)
Den helautomatiske motorstyringen regulerer tenningstidspunktet og drivstoffdoseringen i enhver driftstilstand.Sikrer alltid optimal motoreffekt, konstant maksimums-turtall og svært god akselerasjon. I tillegg memorerer M-tronic innstillingene fra forrige gang du brukte maskinen.
Varme i håndtaket
Varme i håndtaket (W), en behagelig detalj når det er kaldt og fuktig ute. Det oppvarmede håndtaket holder hendene varme og gjør arbeidet lettere og mer behagelig. Slås av og på manuelt etter eget behov.
Varme i forgasseren
Elektronisk forgasservarme (V) er termostatstyrt og slår seg på automatisk ved behov og forhindrer på den måten isdannelse ved svært lave temperaturer.
STIHL 2-MIX motor
STIHLs drivstoffgjerrige 2-MIX motor med 1-i-4 kanalteknologi er meget effektsterk og har en enorm trekkraft, samtidig som drivstofforbruket er opptil 20 % lavere sammenlignet med lignende STIHL 2-takts motorer uten 2-MIX teknologi. Utslippet reduseres samtidig med opptil 50 %. Den oppfyller det europeiske avgassdirektivet EU II.
HD2-Filter
Det nyutviklede HD2-filteret i polyetylen har opptil 70 % finere porer enn flis- og polyamidfilteret, og fjerner selv de fineste støvpartikler. Filteret er dessuten både olje-og vannavvisende noe som gjør det meget enkelt å rengjøre. Det runde PET-filteret med hurtigkobling monteres og demonteres raskt og enkelt helt uten verktøy.
Dekompresjonsventil
STIHL dekompressjonsventil gjør starten lett og komfortabel. Ventilen reduserer kompressjonstrykket i sylinderen og dermed motstanden i startsnoren.
ElastoStart
Primeren, den manuelle drivstoffpumpen, dekompresjonsventilen og ElastoStart-håndtaket, et fjærende startshåndtak, reduserer tilsammen motstanden i startsnora med 50 %.
Kjedestramming fra siden
Kjedestrammingen sitter lett tilgjengelig på siden og utføres enkelt med et verktøy som følger med sagen. Du risikerer ikke at hånden kommer for nært kjedet slik som ved kjedestramming forfra.
Justerbar oljepumpe
Gjør det mulig å finjustere oljetilførselen helt etter eget behov. På E-merket står motorsagen i økonomistilling og oljeforbruket kan da reduseres med opptil 50 %. Ved bruk av langt sverd og veldig tørt trevirke kan oljemengden justeres opp manuelt.
Verktøyløst tanklokk
Den ene halvdelen av lokket kan vippes opp slik at tanklokket manøvreres som en vingemutter. Dette gjør at det ikke trengs noe verktøy når tanklokket skal åpnes eller lukkes.
Langtids luftfiltersystem med forfiltrering
Innsugingsluften settes i rotasjon av svinghjulet. Sentrifugalkraften slipper ut større støvpartikler over den avgrensede rampen. Luften som når luftfilteret via en innsugingskanal er så godt som fri for partikler. Til sammenligning med vanlige filtersystem bidrar dette til mye lengre rengjøringsintervaller.
Antivibrasjonssystem
I eksakt beregnede buffersoner reduseres vibrasjonene som skapes av motoren og det roterende sagkjedet. Det gjør sagingen sikrere og mindre slitsomt.
Kombibryter
Den helautomatiske motorstyringen regulerer tenningstidspunktet og drivstoffdoseringen i enhver driftstilstand. Betingelser som temperatur, høyde over havet og drivstoffkvalitet tas med i beregningen. Den sikrer alltid optimal motoreffekt, konstant maksimumsturtall og svært god akselerasjon. Manuell forgasserinnstilling bortfaller fullstendig med M-Tronic. Takket være elektroniske kald-/varmstartregistering er det bare en posisjon på kombibryteren.
Kombibryter med stoppknapp-funksjon
For kaldstart trenger STIHL M-Tronic bare og stilles i startstilling på kombibryteren. Etter start kan du umiddelbart gi full gass. Når sagen slås av sørger stoppknapp-funksjonen til at kombibryteren automatisk går tilbake til driftsstilling. Den varme maskinen kan dermed startes på nytt direkte.
Integrert låsemutter
Når du bytter skjæreutstyr sitter låsemutteren alltid igjen og det er derfor ingen risiko for at du skal miste den.
4-ports spyleteknikk
Denne teknikken reduserer ytterligere utslippet av skadelige stoffer. Via fire overføringskanaler ledes drivstoff-/luftblandingen inn i sylinderens brennkammer, der den virvles rundt kraftig før tenningen. Resultatet blir bedre utnyttelse av drivstoffet, og mindre andel uforbrent blanding i avgassene.
Vinter/sommerdrift
STIHL motorsager med forgasservarme kan man stole på også på vinteren. Innstilt på vinterdrift omgis forgasseren av forvarmet luft. På den måten hindres ising i forgasseren. Et enkelt håndgrep holder for å stille om mellom sommer- eller vinterdrift.
STIHL Ematic kjedesmøring
STIHL Ematic System reduserer forbruket av sagkjedeolje. Systemet består av Ematic-sverdet, Oilomatic-sagkjedet og en oljepumpe som kan regulere eller redusere mengden som transporteres. Gjennom disse komponentenes samhandling kommer all sagkjedeoljen dit den skal, uten svinn. Dermed kan oljemengden reduseres med inntil 50 %.